Her på kontoret har vi en procedure for, hvorledes vi skal booke vores flybilletter. Vi rejser meget, så der er mange penge for firmaet at spare, hvis vi finder de billigste flybilletter. Heldigvis, så er det korte rejser, så det gør ikke noget. Sommetider er de så korte, at vi kan nå frem og tilbage den samme dag. Det er rarest, så er der ikke noget med at skulle overnatte og være væk fra familien.

Jeg er ved at finde billige flybilletter til Bruxelles. Mit problem er, at jeg kan godt finde meget billige flybilletter dertil, men så er der i nogle tilfælde meget lang ventetid, fordi der er et stop et eller andet sted i Tyskland eller Schweitz. Det betyder, at gevinsten ved en billig flybillet går tabt, fordi der så skal betales for en overnatning, eller i det mindste kompensation for, at jeg skal vente i mere end 8 timer på flyet videre.

I sådan et tilfælde, så vælger jeg som regel at finde en billet, som er lidt dyrere, men som kan sikre, at jeg er tilbage på kontoret hurtigst muligt. Det handler om at finde en fornuftig balance mellem udgiften og effektiviteten. Hvis jeg skal bruge 8 timer på at sidde og kukkelure i Frankfurt fx, så kan jeg naturligvis arbejde via deres wi-fi, men det er ikke altid, at det fungerer, som det skal. I nogle lufthavne skal man betale for at få adgang. 8 timers wi-fi kan koste det samme som forskellen mellem den billigste flybillet og den næstbilligste.

Jeg har haft et par diskussioner om dette med ledelsen. De har ikke altid set bag om prisen på de billige flybilletter. Hvis jeg har booket en billet, som koster 20% mere end den billigste, så er det, fordi ventetiden har været for lang. De forstår godt mine argumenter, men hvis de kan spare penge, så vil de helst det. Det er jeg da med på. De skal bare vide, at så kan det i sidste ende komme til ende med, at den billigste flybillet til Bruxelles kommer til at koste mere end den, jeg har booket.

« »